November 17, 2011

Nicky Butt Mensasarkan Bidang Kejurulatihan


Bekas pemain tengah Manchester United, Nicky Butt telah mendedahkan beliau berminat untuk berpindah ke bidang kejurulatihan. Butt berusia 36 tahun yang bermain di liga Hong Kong sebelum ini tetapi telah kembali ke England awal tahun ini untuk beralih arah ke bidang kejurulatihan.

"Saya telah memulakan bidang kejurulatihan saya dan amat gembira dengan semua ini," Butt menerangkan kepada ManUtd.com. "Saya akan dapat dinilai dalam lima atau enam bulan akan datang.

"Saya banyak kali pergi ke Carrington dan hanya menonton, saya tidak benar-benar mengambil apa-apa perhatian. Saya perhatikan apa yang jurulatih lakukan dan bagaimana mereka bercakap dengan anak-anak. Minta mana-mana pemain dan pengetahuan dalam kepala mereka. Sukar sebahagian adalah mendapat titik mencari dan melakukannya dengan jelas. Itulah apa yang saya dapat untuk belajar.




"Saya telah bernasib baik kerana dapat bermain untuk banyak jurulatih yang hebat di mengunjurkan suara mereka dan mendapat mata di seberang. Steve McClaren, Carlos Queiroz, Brian Kidd dan Eric Harrison... semua adalah jurulatih yang hebat."

Menunjukkan sikap yang sama yang dibuat dia pengaruh di padang, Butt jelas serius tentang niatnya untuk kekal dalam permainan.

"Saya tahu bidang pengurusan sebenarnya adalah apa yang saya mahu lakukan," ujarnya. "Sama ada saya akan baik pada ia adalah perkara lain. Kita akan melihat. Terdapat khabar angin mengenai Oldham [dalam musim panas 2010] dan seseorang bertanya adakah saya berminat tetapi saya tidak pernah menerima kerana ia adalah terlalu awal bagi saya. Saya mahu mempunyai tahun dari dari, menghabiskan masa dengan keluarga saya dan pergi dengan anak-anak dalam cuti sekolah. Ia adalah hebat tetapi saya fikir saya rasa sekarang saya sudah bersedia untuk melakukan sesuatu.